lira korbowa
LiraKorbowa.pl
czyli (prawie) wszystko o lirze korbowej
Kanał RSS LiraKorbowa.pl lirakorbowa.pl na facebook soundcloud lirakorbowa.pl lirakorbowa.pl na youtube.com
Kalafonia
Kalafonia natarta na koło ma taki sam cel jak ta na smyczku – zwiększenie tarcia, w tym przypadku - koła o struny.

Wybór kalafonii zależy od preferencji samego muzyka.
Dla liry korbowej najlepsze są różnego rodzaju kalafonie wiolonczelowe i kontrabasowe w kostce; skrzypcowych nie poleca się  - dźwięk może być zbyt szklisty i ostry. Kalafonia do skrzypiec jest twarda, do instrumentów niżej brzmiących delikatniejsza i bardziej miękka. 

Smarowanie kalafonią w kostce - procedura
(w tej chwili już uznawana za przestarzałą)

Kiedy struny są odłączone (czyli nie mają kontaktu z kołem) należy nasmarować koło w określony sposób: trzymając lekko kalafonię w lewej ręce, a prawą obracając korbą dwa, trzy razy, by cała szerokość koła była równo pokryta kalafonią. Stanowią one wskaźnik odpowiedniego natarcia koła. Należy je założyć po kalfoniowaniu i sprawdzić "na ucho" czy wystarczy kalafonii. Dźwięk musi być głośny i czysty, jeżeli tak nie jest, należy powtórzyć nacieranie kalafonią. Jeżeli dźwięk jest ostry i szorstki – jest za dużo kalafonii, jeżeli jest niestały albo przerywany – to powodem tego jest nieregularne natarcie koła, albo dotknięcie go palcem. Natomiast, gdy brzmienie nie jest wyrównane, tj. struny nie brzmią tak samo intensywnie, można nasmarować dodatkowo koło kalafonią, po prawej stronie (patrząc od strony grającego, czyli bliżej mostka), jeżeli struny burdonowe i trampetowa są mniej aktywne; po przeciwnej stronie – gdy struny melodyczne za słabo brzmią względem pozostałych. Ilość użytej kalafonii zależy też od rodzaju drewna, z jakiego zrobiony jest brzeg koła.

Aplikacja kalafonii w płynie

Na kępkę waty (wielkość płatka kosmetycznego lub nieco więcej) w zależności od stanu koła dajemy od 1 do 3 kropli kalafonii. Przykładamy watę do koła (pamiętajmy o wyłączeniu strun przed zabiegiem) i szybko obracamy korbą (około 10 obrotów).
Czekamy chwilę do wyschnięcia alkoholu, potem sprawdzamy "na ucho" czy jest wystarczająca ilość kalafonii.

Nie wystarczy jeden obrót, albo nałożenie bez obracania koła, kalafonia musi być równomiernie rozprowadzona. 

Wszystkie te czynności należy wykonywać bardzo precyzyjnie.

O tym jak zrobić własną kalafonię w płynie możecie poczytać tutaj .

Jeżeli nałożycie za dużo kalafonii należy oczyścić koło.
Można to zrobić na kilka sposobów :
1) wymiana wat na strunach, możliwe że nawet kilka razy
2) jeśli posiadacie czysty spirytus to można odrobinę (2-3 krople zaaplikować jak kalafonię w płynie) i wyczyścić koło. Wtedy trzeba od zera kalafoniować. 
3) granie na instrumencie, aż nadmiar kalafonii sam zejdzie 
(metoda długotrwała i nieprzyjemna dla ucha) 

Nie poleca się szlifowania i skrobania koła w celu usunięcia nadmiaru kalafonii, można je odkształcić.