lira korbowa
LiraKorbowa.pl
czyli (prawie) wszystko o lirze korbowej
Kanał RSS LiraKorbowa.pl lirakorbowa.pl na facebook soundcloud lirakorbowa.pl lirakorbowa.pl na youtube.com
Wata
Niemniej ważnym elementem jest dobór bawełny nawiniętej na struny. Dla lepszego kontaktu bawełny ze strunami należy natrzeć struny kalafonią. Tę czynność należy powtarzać przy każdej zmianie bawełny. Wata nie może być poplątana. Nie polecam czystej bawełny lub bawełny z wiskozą, bo posiadają drobne grudki, które powodują nierówne brzmienie . Najlepsza jest wiskoza - co ciekawe, idealny materiał pochodzi z tamponów higienicznych ;) Podobno też wata z brody Mikołaja jest dobra.

Nawija się ją na szerokość koła w tym samym kierunku, w jakim kręci się korbą podczas gry (czyli zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara). Należy tak długo kręcić korbą, aż wiskoza będzie dobrze nawinięta na struny. Dla strun burdonowych potrzeba jej więcej, niż dla melodycznych i trampetowej (najmniej do melodycznych, zwłaszcza najwyżej brzmiących). Jeżeli jest za mało waty, należy od początku nawinąć ją na strunę, ale nie dodawać do już nawiniętej. Dla każdej struny należy nawijać ją z osobna (nie wszystkie struny od razu).

Dla lepszego efektu warto dodać niewielką ilość kalafonii w płynie lub pyłu z kalafonii w kostce po nawinięciu wiskozy na strunę. Pozwoli to na granie tremolo bez uporczywego odwijania się waty. Przydatne są patyczki kosmetyczne (do uszu) do aplikacji kalafonii w płynie. Można precyzyjnie nałożyć odpowiednią ilość (zaleca się kroplę na patyczek).

Instrukcja: